Menyembuhkan Asli Untuk Keracunan Makanan

Menyembuhkan Asli Untuk Keracunan Makanan

Keracunan makanan adalah hasil daripada makan makanan atau minum air yang tercemar dengan bakteria (biasanya bakteria Salmonella). Bergantung kepada kes itu, gejala-gejala boleh termasuk cirit-birit, muntah-muntah, ketidakselesaan perut, demam atau dehidrasi. Dalam kebanyakan kes, keracunan makanan bukan satu keadaan yang mengancam nyawa. Ia biasanya keduanya beredar dalam masa 24 jam dari apabila gejala pertama muncul. Oleh itu, penawar semula jadi yang digunakan untuk merawat keracunan makanan terutamanya direka untuk memendekkan tempoh ketidakselesaan dan mengurangkan gejala-gejala.

Berikut adalah beberapa cara semula jadi untuk melawan keracunan makanan:

Jus lemon segar boleh digunakan dengan berkesan sebagai pembersih dalaman untuk melawan jangkitan. Memerah jus satu lemon ke dalam secawan air suam dan minum semua itu.

Bagi menggalakkan muntah, minum campuran cuka sider epal dengan air.

Salah satu pembersih yang terbaik, membantu menyerap bakteria dalam usus dan mengepam keluar dari sistem, diaktifkan arang. Anda boleh membeli pil arang diaktifkan over-the-kaunter di farmasi yang berdekatan. Orang dewasa perlu mengambil masa 4 ke 5 pil pada satu-satu masa di bermulanya gejala keracunan makanan. Pastikan menghancurkan anda mereka ke dalam kuasa atau mengunyah pada mereka sebelum anda menelan pil. Ia amat membantu apabila keracunan makanan disertai dengan cirit-birit. Hanya berhati-hati untuk tidak terlalu sering menggunakan ia. Jika cirit-birit tidak terlalu berair, arang boleh mendapatkan anda sembelit.

Halia membantu mengurangkan loya. Potong sepotong akar halia dan mengambil camilan kecil, mengunyah di atasnya sehingga tanda-tanda reda.

Untuk mengimbangi garam dan mineral yang hilang semasa pertarungan cirit-birit dan muntah-muntah, minum campuran 1 sudu besar sirap pekat organik dengan 8 auns air. Jika anda tidak mempunyai molases ada, hanya mencairkan satu sudu teh garam dalam secawan air dan minum itu.

Satu lagi cara untuk mengembalikan keseimbangan di dalam perut anda adalah untuk makan beberapa pisang masak.

A teh yang dibuat chamomile membantu meringankan penghadaman dan mengurangkan keradangan.

Satu perkataan mengenai pencegahan. Dalam banyak kes, ia adalah mungkin untuk mencegah keracunan makanan dengan menggunakan akal dan tidak makan makanan yang tidak berbau atau kelihatan betul. Walau bagaimanapun, apabila anda berada dalam situasi di mana keracunan makanan adalah satu kemungkinan, ingat bahawa makan rempah kuat seperti cili merah, kari, dan kunyit mungkin membantu mencegah ia daripada berlaku. Ia juga merupakan idea yang baik untuk minum air yang banyak untuk membantu membersihkan badan daripada racun apa sahaja yang anda mungkin telah ditelan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar