Kulat kuku - Apakah Kulat kuku dan Cara Terbaik Merawat Jangkitan ini

Kulat kuku - Apakah Kulat kuku dan Cara Terbaik Merawat Jangkitan ini

Merawat kulat kuku boleh menjadi sukar dan kulat mungkin timbul kembali selepas selang ringkas. Berita baik adalah bahawa terdapat prosedur yang benar-benar boleh membasmi kulat dari kuku anda

Anda mungkin menghidap kulat kuku, juga dikenali sebagai onychomycosis, jika anda melihat sebarang tanda-tanda berikut:

Penebalan kuku
Kuku Ragged atau rapuh
Kuku diputarbelitkan
Warna membosankan kuku
Dalam satu lagi keadaan yang dikenali sebagai onycholysis, kuku terpisah dari katil itu. Anda akan berasa banyak kesakitan di hujung jari tangan dan kaki, dan mereka akan melepaskan bau yang tidak menyenangkan.
Adalah penting untuk berjumpa dengan doktor secepat anda mencari tanda-tanda awal jangkitan. Jika anda tidak merawat keadaan ini, ia akan berterusan untuk tempoh masa yang terhad.

Jangkitan ini biasanya disebabkan oleh sekumpulan kulat dipanggil dermatophytes. Walau bagaimanapun, yis dan kulat juga boleh menyumbang jangkitan.

Mikroorganisma tidak memerlukan cahaya matahari untuk terus hidup. Mereka tinggal di tempat-tempat panas, lembab dan gelap. Walaupun beberapa organisma ini mempunyai tujuan yang berguna, yang lain mengakibatkan pelbagai penyakit dan jangkitan.

Organisma yang menyebabkan jangkitan ditemui kebanyakannya di tempat-tempat yang lembap seperti pancuran gimnasium dan kolam renang. Mereka mendapati luka kecil pada kulit di mana mereka menyerang tubuh manusia. Mereka juga boleh menembusi pemisahan kecil antara katil kuku dan kuku anda. Jika tidak dirawat, kulat boleh merebak dan menyebabkan komplikasi yang serius.

Jangkitan ini berlaku lebih kerap di kuku jari kaki. Lembap alam sekitar, gelap kasut menjadikannya suatu tempat kediaman yang sangat baik untuk kulat. Sistem imun yang lemah juga boleh bertanggungjawab untuk jangkitan, kerana ini menjadikannya lebih sukar untuk badan untuk mengesan dan memusnahkan kulat.

Jangkitan ini boleh menjadi sangat menyakitkan dan kuku anda boleh menjadi rosak secara kekal. Dalam beberapa kes, jangkitan merebak di luar kaki ke bahagian lain badan. Ini mungkin berlaku jika sistem imun anda adalah sangat miskin.

Jangkitan kuku menyebabkan komplikasi yang serius untuk orang yang mengalami kencing manis, leukemia, AIDS dan mereka yang menjalani pemindahan organ. Jika anda mengidap kencing manis, jangkitan juga boleh merosakkan saraf bekalan ke kaki. Anda juga boleh membangunkan keadaan yang lebih serius seperti selulitis.

Ada rawatan yang berbeza yang ditawarkan untuk merawat jangkitan ini. Jika jangkitan adalah sangat serius, doktor mungkin menasihatkan ubat oral untuk merawat kulat dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini adalah potensi yang tinggi, dan mempunyai kesan sampingan yang lain.

Anda juga boleh disyorkan rawatan laser untuk keadaan. Prosedur ini mungkin untuk merawat keadaan anda berjaya, dan tidak ada kesan sampingan. Anda akan perlu menjalani rawatan beberapa kali bergantung kepada keterukan keadaan.

Bagi jangkitan ringan, terdapat remedi rumah yang berbeza yang boleh membuktikan untuk menjadi sangat berkesan. Ubat-ubatan ini rumah tidak bekerja dengan cepat, dan prosedur yang hendaklah diikuti bagi 2-3 bulan untuk menghapuskan kulat sepenuhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar