Kuku Kulat Mitos - Elakkan Ini Fakta yang mengelirukan dan Tahu Kebenaran

Kuku Kulat Mitos - Elakkan Ini Fakta yang mengelirukan dan Tahu Kebenaran

Terdapat banyak maklumat palsu yang disebarkan mengenai topik-topik yang berbeza. Isu-isu kesihatan yang berkaitan adalah tidak berbeza, dan orang cenderung untuk mengelirukan anda untuk keuntungan mereka sendiri. Perkara yang berbahaya adalah bahawa jika anda yakin dan anda mengambil maklumat palsu sebagai kebenaran, anda tidak akan tahu apa yang sebenarnya betul. Pada masa-masa, kita hanya menerima maklumat yang salah tetapi tidak mengamalkannya. Walau bagaimanapun, jika kita memohon supaya maklumat palsu ke atas diri kita atau orang lain, ia mungkin membawa kepada beberapa kesan kesihatan yang serius.

Kulat kuku adalah satu isu yang berkaitan dengan kesihatan yang dikelilingi oleh banyak mitos. Mari kita lihat beberapa fakta sebenar mengenai kulat kuku.

Satu mitos popular adalah bahawa kulat kuku tidak boleh diubati. Jangkitan ini adalah disebabkan oleh sekumpulan kulat dipanggil dermatophytes. Yis dan acuan juga mungkin bertanggungjawab bagi keadaan ini. Kuku menjadi habitat yang sesuai untuk pertumbuhan bentuk-bentuk kehidupan kerana mereka tinggal di tempat-tempat yang panas, lembap dan gelap. Walaupun kuku menjadi halangan yang tidak begitu mudah untuk menembusi, ini menjadikan ia hanya sebagai sukar untuk mengeluarkan apa-apa kulat yang telah berjaya menyelinap di dalam kulit. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa keadaan ini tidak boleh diubati. Terdapat banyak rawatan yang berkesan yang boleh digunakan untuk merawat jangkitan ini.

Mitos lain adalah tentang bantuan segera keadaan. Jangkitan kulat adalah sukar untuk membasmi kerana ia mengambil masa untuk remedi untuk bekerja di dalam kuku. Mana-mana produk yang mendakwa untuk menghapuskan keadaan serta-merta hanya menyediakan anda dengan maklumat yang mengelirukan. Walaupun ia adalah benar bahawa beberapa rawatan mengambil masa lebih kecil untuk mengeluarkan cendawan dari kuku daripada yang lain, tidak ada rawatan yang akan melegakan kuku anda kulat dalam satu atau dua hari. Rawatan laser merupakan kaedah yang paling cepat untuk menghilangkan jangkitan. Terapi ini juga memerlukan beberapa sesi, bergantung kepada keterukan keadaan. Dalam beberapa kes, rawatan itu melibatkan separa penyingkiran kuku. Ia akan mengambil masa 8-9 bulan untuk kuku untuk benar-benar berkembang kembali ke bentuk asal. Prosedur ini dilakukan untuk membolehkan ubat untuk bekerja dengan lebih berkesan di kawasan jangkitan.

Sesetengah orang akan memberitahu anda bahawa jangkitan kulat kuku boleh dielakkan dengan mengekalkan kebersihan yang betul. Pembersihan diri tidak mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan jangkitan, tetapi anda masih boleh membangunkan jangkitan. Jika anda benar-benar mahu melindungi diri anda daripada keadaan, anda perlu bekerja pada kesihatan anda sendiri dan membuat sistem imuniti anda lebih kuat. Dengan sistem imuniti yang lebih kuat, tiada jangkitan boleh menyerang anda supaya mudah.

Satu lagi mitos popular sekitar jangkitan kuku kulat adalah bahawa ia boleh dibangunkan di tempat-tempat awam seperti bilik persalinan. Mengelakkan kawasan-kawasan ini tidak akan membuat anda lebih selamat daripada dijangkiti oleh kulat. Jangkitan ini tidak sangat mudah berjangkit, dan jarang merebak dari seorang ke seorang. Jenis-jenis kulat yang menyebabkan jangkitan ini terdapat dalam hampir semua tempat, dan ia mempunyai keupayaan untuk kekal di dalam air, udara dan tanah. Hanya lebih berkemungkinan untuk membangunkan jangkitan daripada tempat-tempat awam kerana anda dari bilik tidur anda sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar