4 Tips Mudah untuk Merawat Lepuh

4 Tips Mudah untuk Merawat Lepuh

Lepuh adalah salah satu gejala yang paling biasa anda akan mencari jika anda suka melancong, senaman atau menikmati aktiviti luar. Punca-punca yang paling biasa lepuh adalah perjalanan yang panjang, gigitan serangga, terbakar sinar matahari, jangkitan kulat atau luka terbakar. Lepuh dalam mengambil umum pada hari-hari purata tujuh hingga betul sembuh jika dirawat dengan betul. Jadi, jika anda merawat lepuh betul, anda boleh mempunyai pemulihan yang cepat.

Jadi di sini adalah 4 tips mudah untuk merawat lepuh.

1. Bersihkan lepuh dengan penyelesaian masin jika boleh. Jika itu tidak mungkin, membasuh atau mensterilkan dengan air bersih. Pastikan anda mengeluarkan apa-apa kotoran atau serpihan pada lepuh. Selepas pensterilan ia, keluarkan semua cecair dan membiarkan lepuh kering.

2. Keluarkan cecair dari lepuh dengan menusuk dengan instrumen yang steril atau bersih seperti jarum. Tusukan lepuh dari tepi dan kemudian tekan pada lepuh supaya semua cecair yang dikeluarkan. Jangan keluarkan permukaan kulit lepuh itu. Mengeluarkan ia akan meninggalkan kulit anda dengan sakit terbuka yang boleh tunduk kepada jangkitan.

3. Tutup lepuh dengan berpakaian steril tidak melekit. Jangan gunakan kapas, kerana ini boleh masuk ke dalam lepuh yang boleh melambatkan penyembuhan. Memohon padding dan pita untuk menyelesaikan berpakaian untuk keselesaan dan sokongan.

4. Jika lepuh menjadi merah, panas atau mengambil masa lebih lama daripada tujuh hari untuk sembuh, dapatkan bantuan perubatan secepat mungkin. Terdapat risiko yang lepuh telah dijangkiti atau sesuatu yang lebih jahat telah berlaku.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar